Pages

Monday, August 1, 2011

Ramadhan Kareem~

Hadirnya dinanti, perginya dirindui..
Ramadhan kali ini hadir dengan sejuta kepahitan, seribu kesakitan serta berbagai kesedihan..
Aku bingung, aku buntu, aku kesal, aku hampa dan kecewa..

Moga Ramadhan ini menjadikan aku lebih bersemangat dan kuat menghadapi cabaran..
Sungguh, aku insan yang lemah.. Tak kuat diuji dengan berbagai dugaan..
Terkadang aku tersungkur ke lembah kesedihan yang bergelumang dengan berbagai kesakitan..
Aku merintih kekecewaan..
Tetapi, apabila aku disedarkan dengan peringatan bahawa ALLAH takkan menguji hamba-NYA diluar kemampuannya..membuatkan aku terfikir dan merenungi diriku.. aku bermuhasabah sendiri..
Adakah aku sekuat itu? Adakah aku setegar itu? Adakah aku segagah itu?
Hanya ALLAH yang tahu..mungkin inilah tahap kemampuanku yang tidak aku ketahui..
Ujian demi ujian hadir dan terus hadir tanpa henti..
Terkadang aku terduduk lemah tak berdaya untuk hadapi ini semua walau langkahku digagahkan..
Aku menangis kehibaan mengharapkan pemahaman..
Air mata jatuh berjuraian membasahi dan merawat hati yang kesedihan dan dalam kedukaan..
Pergilah derita, hadirlah bahagia..Bilakah masanya akan tiba? Mungkinkah aku merasainya di dunia atau di akhirat sana...

Aku cemburu melihat kebahagiaan yang mereka alami dari jauh..
Dalam diam aku berkata di dalam hati, bilakah masaku akan hadir menikmati saat bahagia seperti mereka..
Hidupnya sempurna, tiada kesedihan yang terlihat.. Tetapi hanya senyuman tepalit di bibir mereka menandakan mereka bahagia..
Aku tidak tahu bilakah masaku akan tiba..Mungkinkan akan tiba saat itu untukku?
Aku hanya berdoa ALLAH memberikan yang terbaik buatku..

No comments: