Pages

Monday, July 18, 2011

Jaga Baru keee?

Assalamualaikum dan salam sejahtera..
Sari berita penting : pada pagi tadi, lebih kurang jam 8.23 pagi, saya telah mendapat panggilan telefon dari Puan Maheran untuk membantunya men'swap' kad pekerjanya bagi memberi laluan kepada pensyarah kampus lain untuk masuk dan parking di kawasan Fakulti.

Yela..pensyarah kampus lain tak boleh masuk. Ada yang parking kattepi-tepi jalan je..kasihan mereka kan. Kereta dah la cantik-cantik, besar-besar.. Nanti kena langgar ke, tercalar ke, tak ke naya je tu.. Lagipun demi menjaga kebajikan mereka serta layanan mesra alam. Ok lah, tak kesah la pasal tu semua kan. Memang mereka patut diberi layanan yang tip top sebab mereka kan tetamu.. Kita perlu memuliakan tetamu.. sifat terpuji tu..

Walaupun saya malu, tapi saya tetap menggagahkan diri untuk jadi jaga sementara di situ, saya berdiri je tercegat kat tepi tu, sambil buat muka comel-comel sikit..hehe~ Mula-mula saya duduk tepi dulu, kalau agak-agak ada yang tak boleh swap kad mereka baru saya tolong. Tapi, adalah sorang mamat ni kan, saya tak tahu la lecturer ke tak. Bukan main sombong, senyum pun tak, muka berlagak giler, pandang saya dengan muka 'paiseh' dia.. Nasib baik la saya ni ayu.. Kalau tak, dah lame saya tarik dia keluar then sepak-sepak muka dia, sekei-sekei kepala dia sampai berlekuk! huhu~ Apa? Awak janganlah perasan handsome sangat bro! Kalaupun awak tu handsome dan menjadi idaman Malaya pun, insyaALLAH saya takkan terpikat kat awak. Adess..tengok, saya da mengumpat orang.. Kan amalan yang tak baik tu..

Moral yang saya nak cakap kat sini, senyum la.. senyum tu kan sedekah.. Walaupun saya mengaku, muka saya agak ketat.. dan ramai junior sekolah saya pada asalnya tak berani nak tegur dan takutkan saya sebab diorang kata muka saya garang..aishh..tak tahu ke kakak senior diorang ni punya lah ayu, baik hati, sopan santun, lemah lembut..(puji diri sendiri!) huhu~

Ok, abaikan tentang perkara di atas..Now, kita teruskan lagi..Kawan-kawan semua tak tahu ke?? Senang-senang je kita nak dapat pahala. Senyum pun da dapat pahala. Bukan susah pun nak senyum, mudah je.. Senyum awet muda taw.. Jadi, nasihat saya, senyumlah selalu. Dengan senyuman, akan menyejukkan hati orang di sekeliling kita. Orang yang penat pun jadi ceria, orang nak marah pun jadi tenang, orang yang memberikan pertolongan akan terasa diri dihargai dan pertolongannya berbaloi..


~Senyum seindah suria yang membawa cahaya,

Senyumlah dari hati duniamu berseri,

Senyum umpama titian dalam kehidupan,

Kau tersenyum ku tersenyum kemesraan menguntum~

(sedikit bait-bait dari lagu lama, tak tahu lagu apa)

Senyum itu sedekah.. kan kawan-kawan.. Tapi janganlah pulak senyum memanjang tak tentu pasal.. sampai dalam tidur pun dok tersenyum-senyum,, tu parah tu!

Ok, jam 9.30 pagi saya menamatkan jawatan sebagai jaga sementara..
Now, continue your work.. Many things to do! Selamat bekerja buat semua.. (^_^)

No comments: